PROJEKT POETYCKI
Uczenie dzieci wierszy na pamięć ma ogromne znaczenie w rozwoju intelektualnym. Pamięciowe przyswajanie sympatycznych rymowanek oraz klasycznych utworów poetyckich ma wiele zalet.
Przez naukę wierszy dziecko uczy się dostrzegać piękno ojczystego języka, wzbogaca swoje słownictwo o nowe słowa, o kolejne znaczenia znanych już słów, o frazy oraz uczy się rozumieć zabawę środkami językowymi. Dzięki bogactwu nauczonych na pamięć wyrażeń dziecko lepiej rozumie kolejne utwory literackie w innych formach niż poezja, rozszerza zasób używanych i stosowanych w życiu słów i wyrażeń. Przekonuje się o pięknie literatury, oswaja z literaturą i zaczyna ją lubić, bo nie jest mu obca. Poznaje, że wiersze są czym innym niż proza, niż mowa, bo zawierają rymy, mają rytm, wiele środków stylistycznych typu metafory, a także wiele myśli „między wierszami”, których odkrywanie stanowi dla dzieci wpierw zabawę, a później piękną lekcję treści przekazywanych przez poetów. Dobrze skomponowane wiersze pokazują melodyjność języka i pomagają przyswoić trudne wyrażenia łatwiej niż gdybyśmy uczyli się ich w formie niewiązanej.
Uczenie się wierszy na pamięć jest jednocześnie zdobywaniem trudnej umiejętności pamięciowego przyswajania innych tekstów, definicji czy regułek. Jest jak gimnastyka umysłu, który dzięki tym pamięciowym ćwiczeniom radzi sobie lepiej w innych przedmiotach. Rozwinięta i wyćwiczona pamięć wspiera rozwój intelektualny. Dlatego uczenie wierszy jest dobrym przygotowaniem do dalszych etapów edukacyjnych oraz wsparciem kształcenia intelektualnego na każdym etapie.
Wiersze rozwijają wrażliwość, pobudzają wyobraźnię, sprawiają, że tworzenie wypowiedzi pisemnych jest dla dziecka prostsze. Wiersze, poprzez środki stylistyczne, kwieciste porównania i szczegółowe opisy uczą wrażliwości na piękno, wspierają odkrywanie harmonii współczesnego świata. Uczą mówić o emocjach, odczuciach, marzeniach.
Recytowanie wierszy przed klasą wzbogaca dziecko o kolejne umiejętności. Uczy prezentacji wyuczonych treści, uczy dykcji, modulacji głosu. Recytacja wiersza wymaga nie tylko opanowania pamięciowego kolejnych wersów, ale jednocześnie przygotowania odpowiedniej prezentacji, tzw. recytacji, która zależy od treści wiersza, a jednocześnie zależy od recytującego, a więc daje duże szanse na własną interpretację, uczy kreatywności i zdolności aktorskich. Staje się kuźnią talentów oraz ogromną pomocą dla nieśmiałych. Dzięki deklamacji dziecko przełamuje strach przed występami publicznymi, nabiera pewności siebie i odnajduje radość w interpretacji wyuczonych słów. Dzięki recytacji wiersza dziecko uczy się, jaki wpływ na rozumienie treści przez słuchaczy ma modulacja głosu, poprawność wymowy, dykcja, tempo wypowiadanych słów.
Zbiór znanych na pamięć wierszy pozwala na orientację w literaturze, zapamiętanie specyfiki autorów, wspomaga naukę nie tylko ojczystego języka, ale i całej literatury, historii i kultury polskiej.
Nauczone i zapamiętane strofy w dzieciństwie są niejednokrotnie pomocą w zrozumieniu świata dorosłych, pozwalają swobodnie poruszać się wśród kodów kulturowych, a niejednokrotnie wypowiedziane w gronie dyskutantów rozluźniają atmosferę i likwidują małe napięcia.
Dobre wiersze, jeśli zostaną mądrze zinterpretowane przez nauczyciela, pomagają uczniom właściwie ocenić zjawiska otaczającego nas świata, jego przemiany i reakcje ludzi, którzy są bohaterami przyswajanej poezji.
Trudno znaleźć prostsze narzędzie edukacyjne prowadzące do tak wielu pozytywnych efektów.
Korzystanie z projektu powinno być dostosowane do możliwości dzieci. Nauczyciele znając swoich uczniów mogą skorzystać z projektu w całości, bądź tylko z jego części, zadając nauczenie się na pamięć mniejszej liczby utworów w miesiącu. Uczniowie, którzy od najmłodszych klas uczą się wierszy na pamięć nie będą mieli trudności w klasach starszych z przygotowaniem pamięciowej recytacji dłuższych utworów w ciągu tygodnia. Uczniowie z klas starszych, od których nigdy nie wymagano pamięciowego opanowania poezji, powinni uczyć się mniejszymi partiami. W takim przypadku nauczyciele mogą spośród zaproponowanych wierszy wybrać tylko te, które uważają za najważniejsze w procesie edukacyjnym.
Wiersze do nauki na pamięć zostały pogrupowane tematycznie, tak aby w każdym miesiącu zadane wiersze obejmowały jeden temat z zakresu edukacji szkolnej i wychowania. Wśród tematów znajdują się zagadnienia językowe, przyrodnicze, geograficzne, historyczne, kulturowe, społeczne, wychowawcze i patriotyczne.
Uczniowie będą mieli okazję zapoznać się z szeroką gamą polskich autorów od przedstawicieli literatury dziecięcej po wielkich wieszczów, od utworów średniowiecznych po współczesne. Wśród zaproponowanych tekstów są również takie, których autorów nie znamy.
Każdy miesięczny zbiór wierszy, a także każdy wiersz może zostać wykorzystany przez nauczycieli bądź rodziców jako przedmiot analizy pod kątem wiedzy językowej, przedmiotowej czy pod kątem zagadnień wychowawczych.
W projekcie zaproponowano po cztery wiersze dla klas O-III, po trzy wiersze dla klas IV-VI i pod dwa wiersze dla klas VII i VIII.
W osobnym pliku są umieszczone teksty zaproponowanych wierszy, bądź fragmenty większych utworów.
Pod każdym z wierszy jest umieszczone pytanie, z którego można skorzystać podczas analizy wiersza z uczniami, bądź potraktować jako zadanie do samodzielnej refleksji ucznia w domu.
Przez naukę wierszy dziecko uczy się dostrzegać piękno ojczystego języka, wzbogaca swoje słownictwo o nowe słowa, o kolejne znaczenia znanych już słów, o frazy oraz uczy się rozumieć zabawę środkami językowymi. Dzięki bogactwu nauczonych na pamięć wyrażeń dziecko lepiej rozumie kolejne utwory literackie w innych formach niż poezja, rozszerza zasób używanych i stosowanych w życiu słów i wyrażeń. Przekonuje się o pięknie literatury, oswaja z literaturą i zaczyna ją lubić, bo nie jest mu obca. Poznaje, że wiersze są czym innym niż proza, niż mowa, bo zawierają rymy, mają rytm, wiele środków stylistycznych typu metafory, a także wiele myśli „między wierszami”, których odkrywanie stanowi dla dzieci wpierw zabawę, a później piękną lekcję treści przekazywanych przez poetów. Dobrze skomponowane wiersze pokazują melodyjność języka i pomagają przyswoić trudne wyrażenia łatwiej niż gdybyśmy uczyli się ich w formie niewiązanej.
Uczenie się wierszy na pamięć jest jednocześnie zdobywaniem trudnej umiejętności pamięciowego przyswajania innych tekstów, definicji czy regułek. Jest jak gimnastyka umysłu, który dzięki tym pamięciowym ćwiczeniom radzi sobie lepiej w innych przedmiotach. Rozwinięta i wyćwiczona pamięć wspiera rozwój intelektualny. Dlatego uczenie wierszy jest dobrym przygotowaniem do dalszych etapów edukacyjnych oraz wsparciem kształcenia intelektualnego na każdym etapie.
Wiersze rozwijają wrażliwość, pobudzają wyobraźnię, sprawiają, że tworzenie wypowiedzi pisemnych jest dla dziecka prostsze. Wiersze, poprzez środki stylistyczne, kwieciste porównania i szczegółowe opisy uczą wrażliwości na piękno, wspierają odkrywanie harmonii współczesnego świata. Uczą mówić o emocjach, odczuciach, marzeniach.
Recytowanie wierszy przed klasą wzbogaca dziecko o kolejne umiejętności. Uczy prezentacji wyuczonych treści, uczy dykcji, modulacji głosu. Recytacja wiersza wymaga nie tylko opanowania pamięciowego kolejnych wersów, ale jednocześnie przygotowania odpowiedniej prezentacji, tzw. recytacji, która zależy od treści wiersza, a jednocześnie zależy od recytującego, a więc daje duże szanse na własną interpretację, uczy kreatywności i zdolności aktorskich. Staje się kuźnią talentów oraz ogromną pomocą dla nieśmiałych. Dzięki deklamacji dziecko przełamuje strach przed występami publicznymi, nabiera pewności siebie i odnajduje radość w interpretacji wyuczonych słów. Dzięki recytacji wiersza dziecko uczy się, jaki wpływ na rozumienie treści przez słuchaczy ma modulacja głosu, poprawność wymowy, dykcja, tempo wypowiadanych słów.
Zbiór znanych na pamięć wierszy pozwala na orientację w literaturze, zapamiętanie specyfiki autorów, wspomaga naukę nie tylko ojczystego języka, ale i całej literatury, historii i kultury polskiej.
Nauczone i zapamiętane strofy w dzieciństwie są niejednokrotnie pomocą w zrozumieniu świata dorosłych, pozwalają swobodnie poruszać się wśród kodów kulturowych, a niejednokrotnie wypowiedziane w gronie dyskutantów rozluźniają atmosferę i likwidują małe napięcia.
Dobre wiersze, jeśli zostaną mądrze zinterpretowane przez nauczyciela, pomagają uczniom właściwie ocenić zjawiska otaczającego nas świata, jego przemiany i reakcje ludzi, którzy są bohaterami przyswajanej poezji.
Trudno znaleźć prostsze narzędzie edukacyjne prowadzące do tak wielu pozytywnych efektów.
Korzystanie z projektu powinno być dostosowane do możliwości dzieci. Nauczyciele znając swoich uczniów mogą skorzystać z projektu w całości, bądź tylko z jego części, zadając nauczenie się na pamięć mniejszej liczby utworów w miesiącu. Uczniowie, którzy od najmłodszych klas uczą się wierszy na pamięć nie będą mieli trudności w klasach starszych z przygotowaniem pamięciowej recytacji dłuższych utworów w ciągu tygodnia. Uczniowie z klas starszych, od których nigdy nie wymagano pamięciowego opanowania poezji, powinni uczyć się mniejszymi partiami. W takim przypadku nauczyciele mogą spośród zaproponowanych wierszy wybrać tylko te, które uważają za najważniejsze w procesie edukacyjnym.
Wiersze do nauki na pamięć zostały pogrupowane tematycznie, tak aby w każdym miesiącu zadane wiersze obejmowały jeden temat z zakresu edukacji szkolnej i wychowania. Wśród tematów znajdują się zagadnienia językowe, przyrodnicze, geograficzne, historyczne, kulturowe, społeczne, wychowawcze i patriotyczne.
Uczniowie będą mieli okazję zapoznać się z szeroką gamą polskich autorów od przedstawicieli literatury dziecięcej po wielkich wieszczów, od utworów średniowiecznych po współczesne. Wśród zaproponowanych tekstów są również takie, których autorów nie znamy.
Każdy miesięczny zbiór wierszy, a także każdy wiersz może zostać wykorzystany przez nauczycieli bądź rodziców jako przedmiot analizy pod kątem wiedzy językowej, przedmiotowej czy pod kątem zagadnień wychowawczych.
W projekcie zaproponowano po cztery wiersze dla klas O-III, po trzy wiersze dla klas IV-VI i pod dwa wiersze dla klas VII i VIII.
W osobnym pliku są umieszczone teksty zaproponowanych wierszy, bądź fragmenty większych utworów.
Pod każdym z wierszy jest umieszczone pytanie, z którego można skorzystać podczas analizy wiersza z uczniami, bądź potraktować jako zadanie do samodzielnej refleksji ucznia w domu.
czytaj więcej
WYBIERZ KLASĘ:
1 SP 2 SP 3 SP 4 SP5 SP 6 SP 7 SP 8 SP
1 LO 2 LO 3 LO 4 LO
MIESIĄC:
wrzesień październik listopad grudzieństyczeń luty marzec kwiecień
maj czerwiec
Kiedy po raz pierwszy śpiewano „Bogurodzicę” i jakie miała znaczenie ta pieśń dla polskiego oręża?
STYCZEŃ
Opowiedz historię żołnierza z pieśni z XVI wieku.
WRZESIEŃ
Co wspomina autor będąc w obozie w Ravensbruck?
MAJ
Jak autor motywuje młode pokolenie do poszukiwań i dlaczego wzywa, aby nie deptać „przeszłości ołtarzy”?
Pozytywizm
MAJ
Z czego jest dumna limba i do czego „nigdy się nie zniży”? Jakie znasz rodzaje sosen?
KWIECIEŃ
Wiersze wojenne
PAŹDZIERNIK
Jak wyglądało dzieciństwo w czasach wojny? Co przeżywały dzieci?
Wiersze wojenne
WRZESIEŃ
Czym są kolędy w polskiej kulturze? Jakie znasz kolędy?
GRUDZIEŃ
Czym się zasłużył pierwszy król Polski?
MARZEC
Kim chce zostać bohater wiersza Władysława Bełzy?
CZERWIEC
Co jest „skarbcem pamiątek”, o którym mówi Władysław Bełza?
MAJ
Czego wzorem może być dla nas dzięcioł? Czy wzorem mogą być inne ptaki?
KWIECIEŃ
Kim była Królowa Jadwiga i czym się zasłużyła dla Polski?
STYCZEŃ
Jakie było znaczenie Odsieczy Wiedeńskiej dla Polski i Europy?
LISTOPAD
Co się wydarzyło w Polsce w czasie rządów króla Jana Kazimierza?
LISTOPAD
Kim jesteśmy i jakie mamy obowiązki wobec naszej Ojczyzny?
MARZEC
Dlaczego Kazimierz II został nazwany Sprawiedliwym?
MARZEC
Kim byli synowie Króla Kazimierza Jagiellończyka?
STYCZEŃ
Dlaczego uważa się, że Kazimierz Wielki „zastał Polskę drewnianą, a zostawił murowaną?”
MARZEC
Czym są relikwie? Dlaczego Papież uznał polską ziemię za najlepszą relikwię?
LISTOPAD
Czego dowiadujemy się o Mieszku I z wiersza Wł. Bełzy?
MARZEC
Jaką wadę sroki poznajemy w wierszu? Dlaczego warto się wystrzegać tej wady?
MARZEC
Wymień postacie, których groby znajdują się na Wawelu. Czym zasłużyły się dla Polski?
LUTY
Dlaczego Króla Władysława nazywano Warneńczykiem?
STYCZEŃ
W jaki sposób Władysław Bełza wyraża miłość do Ojczyzny?
LISTOPAD
Jak zachowała się myszka i co ją teraz spotka?
LUTY
Jakie były dokonania króla Zygmunta Augusta?
LISTOPAD
Kim był Mikołaj Kopernik i czym się zasłużył dla świata?
Poezja współczesna
STYCZEŃ
Wytłumacz znaczenie wyrażeń i przysłów z wyrazem „kot”.
STYCZEŃ
Jaka przygoda spotkała Jerzego, który nie chciał się czesać? Jak należy dbać o higienę włosów?
LUTY
Jakie grzyby poznajemy w wierszu Jana Brzechwy? Jakie jeszcze znasz gatunki grzybów?
PAŹDZIERNIK
Jakie znasz polskie rzeki? Która rzeki są najdłuższe?
MARZEC
Dlaczego Michaś dostał dwóje w środę? Jakie są konsekwencje lenistwa?
WRZESIEŃ
Czego dowiadujemy się o muchach z wiersza Jana Brzechwy?
LUTY
Jakie bajki wymienia Jan Brzechwa? Wymień tytuły ulubionych bajek.
CZERWIEC
Jak wygląda ogród jesienią? W jaki sposób chwaliła się rzepa, a w jaki miód?
PAŹDZIERNIK
W jaki sposób tańczyła igła, a w jaki nitka? Do kogo jest skierowany wiersz i czego może nauczyć?
STYCZEŃ
Czy masz plan na cały tydzień? Jak wykorzystujesz wolny czas?
CZERWIEC
Które z wspomnianych w wierszu czynności potrafisz wykonywać? Jak wyglądają twoje porządki?
KWIECIEŃ
Czym chwaliła się zapałka i jak skończyły się jej przechwałki?
CZERWIEC
Jaka jest funkcja poszczególnych znaków przestankowych?
STYCZEŃ
Opisz wymarzoną wycieczkę z mamą lub tatą.
KWIECIEŃ
Opowiedz historię płaczącego Pana Listopada?
LISTOPAD
Jak wygląda praca stolarza i jaki jest jej efekt opisany w wierszu?
WRZESIEŃ
Zrób wianek z polnych kwiatów i zanieś mamie.
CZERWIEC
Jakie zjawiska przyrody obserwujemy, kiedy przychodzi jesień?
PAŹDZIERNIK
Jakie potrawy można przygotować z jagód? Jakie owoce można zbierać w lesie?
CZERWIEC
Co wskazuje na to, że niedługo będzie wiosna?
KWIECIEŃ
Czego w radiu słuchała Marcysia z tatusiem i co się stało, gdy Marcysia chwyciła za gałkę?
STYCZEŃ
Czym jest wymieniony w wierszu „miesiączek” i co robi podczas nocy?
MAJ
W jaki sposób opisany jest taniec dziewcząt w ludowej pieśni „Gęś wodą”?
PAŹDZIERNIK
Gdzie jest źródło rzeki Wisły, jakie miasta przepływa, gdzie jest jej ujście? Znajdź na mapie rzeki, które wpływają do Wisły.
WRZESIEŃ
W jaki sposób możemy rozweselać tych, którzy są zachmurzeni?
KWIECIEŃ
Czym się charakteryzuje dzień Wigilii w wierszu Dzikowskiego, a czym w twoim domu?
GRUDZIEŃ
Jak Jerzy Ficowski opisuje to co jest „tutaj”? Co tobie podoba się w Polsce?
LISTOPAD
Czy znasz sytuację, w której człowiek mając zbyt duży wybór nie potrafi z niego właściwie skorzystać?
MARZEC
Jak zachowywali się mieszkańcy domu opisanego w wierszu Fredry? Dlaczego nie można robić, co się chce w swoim domu?
MAj
Czym jest Ojczyzna dla Gałczyńskiego, a czym jest dla ciebie?
LISTOPAD
Kto i kiedy zaatakował Polskę na Westerplatte? Jak skończyła się bitwa?
Wiersze wojenne
WRZESIEŃ
Na czym polegała praca Wita Stwosza? Jak wygląda Ołtarz Mariacki?
STYCZEŃ
O co proszą Polacy Boga w pieśni „Boże, coś Polskę”?
STYCZEŃ
Co się stało z żabą, która chciała zrównać się z wołem? Czy się dzieje gdy chcemy dorównać innym w taki sposób jak robiła to żaba?
CZERWIEC
Oświecenie
CZERWIEC
Dlaczego mamę na ganku trzeba otulić szalem?
LUTY
Czego nie powinien robić chłopczyk i dlaczego?
LUTY
Dlaczego kotek z wiersza Stanisława Jachowicza był kochany? Jak należy dbać o higienę?
LUTY
W jaki sposób siostra i brat okazują sobie miłość?
CZERWIEC
Porównaj zachowaniu obu kotków. Dlaczego dzieci wybrały burego?
LUTY
Jaką radę dla chciwych daje Stanisław Jachowicz w swoim wierszu?
MARZEC
W jaki sposób staruszek odwdzięczył się dziecku za dobroć? Jak ty możesz okazywać dobroć starszym osobom?
GRUDZIEŃ
Czy potrafisz dobrze wykorzystywać czas? Czy umiesz robić plan pracy?
WRZESIEŃ
Dlaczego autor nazwał Franusia „sknerką”? Co powinien zrobić Franuś z jabłkiem?
KWIECIEŃ
Czy umiesz się dzielić z potrzebującymi? Jakie jest twoje serduszko?
GRUDZIEŃ
Dzięki czemu chłopczyk wstał z łóżka? Jakie ty masz sposoby na punktualne wstawanie?
WRZESIEŃ
Jaką zapłatę odebrał pasterz za kłamstwo? Dlaczego nie wolno kłamać?
MARZEC
Dlaczego warto się uczyć od najmłodszych lat?
WRZESIEŃ
W jaki sposób pszczółka i gołąbek sobie pomagali, jak my możemy pomagać innym?
KWIECIEŃ
W jaki sposób ptaszek odwdzięczył się tym, którzy go nakarmili? Jak ty okazujesz wdzięczność rodzicom?
GRUDZIEŃ
Na czym polegała sumienność Stefanka? Czy szanujemy cudzą własność?
KWIECIEŃ
Czego nauczyła się zarozumiała szyszka od grzyba?
CZERWIEC
Jak postąpił Tadeuszek z muszkami i czego się nauczył? Jak powinniśmy postępować wobec zwierząt?
GRUDZIEŃ
Jak zachowała się wobec wróbelka stara kura, a jak kurczątko? Czy dzielę się z innymi?
STYCZEŃ
Jakie skutki przyniosło odkładanie pracy na później?
WRZESIEŃ
Która z pamiątek wydaje ci się najcenniejsza? Jakie ty masz pamiątki z wakacji?
WRZESIEŃ
Poezja współczesna
LUTY
Czym chwalił się jastrząb i dlaczego gołąb wybrał „życie na dębie”?
STYCZEŃ
W jaki sposób poeta chwali Boga w pieśni „Kiedy ranne wstają zorze”?
KWIECIEŃ
103.
Franciszek Karpiński
Żale Sarmaty nad grobem Zygmunta Augusta, ostatniego polskiego króla z domu Jagiełłów
Klasa: 1 LO
Oświecenie
MAJ
Jak wyglądały narodziny Janiczka w wierszu Jana Kasprowicza? Jak teraz wyglądają narodziny dzieci?
CZERWIEC
Kim chciał zostać Piotruś i dlaczego zrezygnował ze swoich marzeń? Kim chciałbyś zostać w przyszłości i dlaczego?
WRZESIEŃ
Dlaczego autor żałuje, że Boże Narodzenie jest tylko raz w roku?
GRUDZIEŃ
Jakie pytania stawia poeta Panu? W jaki sposób opisuje Boga i o co Go prosi?
KWIECIEŃ
Co gościowi oferuje lipa, jeśli pod nią usiądzie?
KWIECIEŃ
Czym są dla poety „zacność, uroda, pieniądze i sława”?
GRUDZIEŃ
Do czego autor wzywa władców i przed czym przestrzega?
Renesans
WRZESIEŃ
Czym jest nadzieja w pieśni Jana Kochanowskiego?
LUTY
Czym jest Fortuna w pieśni Jana Kochanowskiego i jakie ma znaczenie w życiu człowieka?
PAŹDZIERNIK
Jaki jest Pan, któremu mamy śpiewać i klaskać?
PAŹDZIERNIK
Czym są treny i co wyraża tren VIII Jana Kochanowskiego?
WRZESIEŃ
Co to znaczy, że jesteśmy z Piastowej chaty?
MARZEC
Co wiesz o śmierci Księcia Józefa Poniatowskiego pod Lipskiem?
GRUDZIEŃ
Czego potrzebuje drzewo do wzrastania?
GRUDZIEŃ
Co znaczy wyrażenie „jaka praca, taka płaca”?
WRZESIEŃ
W jaki sposób możemy dać swoją pracą dobry przykład innym?
WRZESIEŃ
Gdzie Maria Konopnicka radzi nam szukać krasnoludków?
PAŹDZIERNIK
Jakie kolory można zobaczyć w sadzie jesienią?
LISTOPAD
Czego słuchały przed snem dzieci z wiersza „Świerszczyk”? Czego ty słuchasz przed snem?
PAŹDZIERNIK
Do jakiej grupy zwierząt należy mucha, do jakiej pająk, a do jakiej chomik? Wymień inne gatunki z tych trzech grup.
PAŹDZIERNIK
Kiedy w dzisiejszych czasach młodzi wyruszają w świat i czy odbywa się to podobnie jak w wierszu?
CZERWIEC
Dlaczego Tatarzy zwyciężają nad Jankiem, Zygmuntkiem i Kazikiem? Co jest potrzebne przy współpracy?
CZERWIEC
O jakich pamiątkach mówi Maria Konopnicka? Jakie pamiątki są w twoim domu rodzinnym?
KWIECIEŃ
Dlaczego jaskółeczka przyleciała do swojego gniazdeczka?
MARZEC
Wymień kwiaty wspomniane w wierszu. Jakie znasz inne gatunki wiosennych kwiatów?
MARZEC
Jakie wydarzenie historyczne opisuje Maria Konopnicka w wierszu? Czym jest tolerancja religijna?
GRUDZIEŃ
Jakie ptaki odlatują jesienią? Dlaczego zgubiły pióra?
PAŹDZIERNIK
Co oznacza słowo „świstak” i „dwojaczek” w wierszu „Orzeszki”?
PAŹDZIERNIK
Kim jest postać Piasta? Jakie znasz legendy z początków Państwa Polskiego?
LUTY
W jaki sposób wyrażasz swą miłość do rodzinnego domu?
MAJ
Wymień elementy stroju rycerskiego wspomniane w wierszu. W jaki sposób kojarzą się one z wiosną?
KWIECIEŃ
Jakich miejsc jest żal poetce? Czy masz takie miejsca, które jest tobie żal opuścić?
MAJ
Jakie zjawiska zachodzą rankiem na polu? Czy widziałeś kiedyś świt? Jak można go opisać?
MAJ
Jakie obietnice w imieniu Rodaków składa Maria Konopnicka?
Pozytywizm
MAJ
W jaki sposób zmieniają się rzeki zimą, a w jaki wiosną?
MARZEC
Czy dajesz dobry przykład? W jaki sposób można dawać przykład innym?
CZERWIEC
Czym chwalił się Stefek Burczymucha? Co może być przykładem odwagi dla ucznia klasy IV?
LUTY
W jaki sposób Maria Konopnicka opisuje swój Kraj?
LISTOPAD
Wymień siedem kolorów tęczy i powiedz kiedy pojawia się ona na niebie.
MAJ
Jak Maria Konopnicka uczy dziecko modlitwy?
MAJ
Dlaczego trzeba było zrobić pranie? Czy można bawić się w pracę? Czy praca może być zabawą?
CZERWIEC
Jakim człowiekiem chce być bohater wiersza Marii Konopnickiej?
CZERWIEC
Co należy robić, kiedy przyjdzie zima, żeby nie gniewać się jak „zmarźlak”?
STYCZEŃ
Co przeszkadza nam w nauce i w jaki sposób się przed tym bronimy?
MARZEC
Jaka jest różnica między śpiewem czyża a pukaniem dzięcioła?
STYCZEŃ
Kiedy i przez kogo został napisany ten wiersz i co wyraża?
MAJ
Co zrobiły kurki w ogrodzie i dlaczego Burek nie lubił kurek?
CZERWIEC
Jakie obowiązki ma Ryś i Ewa? Co by się stało nie wykonali swoich obowiązków? Jakie ty masz obowiązki w szkole i w domu?
WRZESIEŃ
Dlaczego należy sadzić lasy?
GRUDZIEŃ
O co jeszcze mogą poprosić lalusie inne rośliny w ogródku?
MAJ
Co zrobił deszczyk w majowy ranek i jakie są tego skutki?
MAJ
Czy bohater wiersza znał się na przyrodzie? Jakie popełnił błędy?
CZERWIEC
Jakie mamy pory roku i czym się charakteryzują?
MAJ
Czym się zajmuje tata szpak w wierszu, a czym się zajmuje twój tata?
CZERWIEC
Jaki jest morał z bajki Krasickiego? Czy pamiętasz inne bajki tego autora? Jaką rolę w jego bajkach odgrywają zwierzęta?
CZERWIEC
W jaki sposób jest opisana droga człowieka i zdrowia? Jakie z tego należy wyciągnąć wnioski?
GRUDZIEŃ
Co się stało z małymi drzewkami, które cieszyły się z nieszczęścia dęba?
LUTY
W jaki sposób wyraził miłość do Ojczyzny Ignacy Krasicki?
Oświecenie
MAJ
Na czym polegała chytrość lisa i dlaczego kruk dał się nabrać?
LUTY
Jak swój domek ocenia żółw? Co dla niego jest najważniejsze?
MAJ
Jaki problem przedstawia Ignacy Krasicki w swojej bajce?
LUTY
Czy zając miał serdecznych przyjaciół? Jak powinni zachować się przyjaciele?
LISTOPAD
Jaką mądrość przekazuje Ignacy Krasicki w bajce „Ptaszki w klatce”?
MAJ
Jaką naukę możemy wyciągnąć ze słów słowika?
MAJ
Jaka jest różnica między pracą z musu, a pracą z ochoty?
MAJ
Czym jest wdzięczność i za co powinniśmy być wdzięczni?
MARZEC
O jakim wydarzeniu historycznym jest mowa w wierszu?
LISTOPAD
Dwudziestolecie Międzywojenne
WRZESIEŃ
Co możemy zrobić, żeby lepiej zrozumieć kim jest człowiek?
GRUDZIEŃ
Czym się charakteryzuje taniec zbójnicki i gwara, która napisany jest tekst?
PAŹDZIERNIK
Czego możemy życzyć naszym Mamom w dniu ich święta?
MAJ
Podaj kilka przykładów użycia słów „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”. Dlaczego te słowa „ułatwiają” życie?
STYCZEŃ
Jakiego zadania podjął się Koziołek Matołek i czy udało mu się je wypełnić?
PAŹDZIERNIK
Jak należy dbać o przybory szkolne? I w jaki sposób przechowywać drugie śniadanie?
LUTY
Jakie zarzuty stawia nam Włodzimierz Melzacki? W jaki sposób odbywa się uprawa zboża?
LUTY
Do czego zachęca młodych Adam Mickiewicz i przed czym przestrzega?
MAJ
Na czym polega staropolska, szlachecka grzeczność?
STYCZEŃ
Jak wyglądał dwór opisany przez Mickiewicza? Czy teraz polskie domy są równie gościnne?
CZERWIEC
Czego wyrazem jest Inwokacja Adama Mickiewicza? O czym ty byś napisał w swojej Inwokacji?
LISTOPAD
W jaki sposób Adam Mickiewicz opisuje gatunki ptaków?
KWIECIEŃ
Kto zbiera jakie grzyby i z jakiego powodu? Jak wyglądają poszczególne gatunki według Adama Mickiewicza?
PAŹDZIERNIK
Jak zachowuje się dzięcioł i wiewiórka w lesie i do czego można to zachowanie porównać?
CZERWIEC
W jaki sposób zwraca się poeta do drzew? Jak je wspomina?
KWIECIEŃ
Jakie słowa świadczą o tempie spadającego deszczu w czasie burzy?
PAŹDZIERNIK
Jakie gatunki ptaków biorą udział w powitaniu wiosny?
MARZEC
O jakiej wiośnie opowiada poeta? Co wydarzyło się w roku, o którym pisze?
MARZEC
Czym jest taniec polonez w polskiej kulturze i kiedy się go tańczy?
STYCZEŃ
Jak opisuje poeta kraj lat dziecinnych i czego chciałby dożyć?
LUTY
Co wzruszyło najstarszego zbójcę i jaka jest potęga modlitwy? Zainscenizujcie balladę w klasie.
CZERWIEC
Co to jest „przyjaźń” i czy można ją sprawdzić?
LISTOPAD
Dlaczego warto współpracować z innymi?
WRZESIEŃ
Jak należy się zachowywać podczas burzy?
KWIECIEŃ
Gdzie możemy usłyszeć echo? Dlaczego nie wolno krzyczeć w górach?
KWIECIEŃ
Czym jest Nadzieja, którą Maryja niesie pod sercem?
GRUDZIEŃ
Jakie znasz postacie z Legend Warszawskich?
PAŹDZIERNIK
Jakie cechy ma lud polski mieszkający nad brzegami Wisły?
WRZESIEŃ
Czego może nas nauczyć pieść o pawiach z Łazienek?
PAŹDZIERNIK
Co przedstawia dzieło Wita Stwosza wspomniane w wierszu?
LUTY
Wymień parę przykładów dobrego zachowania przy stole?
STYCZEŃ
Czy wiesz jak wygląda praca rybaków? Czego wzorem mogą być rybacy dla nas?
WRZESIEŃ
Gdzie można zaobserwować „taniec trzcin”? Jaka jest rola wiatru w wierszu?
STYCZEŃ
Dlaczego nie powinno się oceniać innych po ubiorze?
STYCZEŃ
Jakie miejsca w naszej Ojczyźnie zostały wspomniane w utworze? Czy byłeś w tych miejscach?
LUTY
Na jakich instrumentach grał dudka Panu Jezusowi? Jakie znasz instrumenty muzyczne?
GRUDZIEŃ
Które z ptaków śpiewają Panu i jakich używają dźwięków?
GRUDZIEŃ
W jaki sposób tańczy się krakowiaka i jak wygląda strój krakowski?
GRUDZIEŃ
260.
Autor nieznany
Odważny Polak na marsowym polu. Pieśń Konfederacji Barskiej (1768-1772).
Klasa: 1 LO
Oświecenie
KWIECIEŃ
Jakie masz wspomnienia związane z twoim domem gdy byłeś mały?
KWIECIEŃ
Za czym tęskni poeta będąc z dala od Ojczyzny?
Romantyzm
LISTOPAD
Dlaczego nie można być łakomym? Co możesz zrobić, żeby być umiarkowanym w jedzeniu?
LUTY
Jakimi cechami charakteryzował się motyl, a jakimi pszczoła? Które cechy są ważniejsze?
PAŹDZIERNIK
Czym jest nagroda „w sercu”, którą otrzymał Ignaś?
KWIECIEŃ
Jakie plany miał młynarz i czy dobrze się do nich zabierał?
WRZESIEŃ
Jaki skarb zostawił swoim synom pan winnicy? Co jest prawdziwym skarbem dla człowieka?
WRZESIEŃ
Jaki mamy pożytek z wierzby? Co to znaczy „sądzić z pozoru?”
KWIECIEŃ
O czy opowiada „Historia”? Czy znasz początek historii waszej rodziny?
MAj
Co oznaczają nasze barwy narodowe?
LISTOPAD
Jak się kończy zimowy sen dla przyrody? W jaki sposób następuje wiosenne przebudzenie wśród ludzi?
MARZEC
Jakie znaczenie miał dla autorki Krzyż z chleba wiszący nad drzwiami celi?
MAJ
278.
Kazimierz Przerwa-Tetmajer
Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym)
Klasa: 3 LO
Młoda Polska
MARZEC
Jak należy być przygotowanym do szkoły?
WRZESIEŃ
Dlaczego kogut nie pożyczył swojego grzebienia?
LISTOPAD
Co to znaczy, że człowiek jest jak szkło?
MARZEC
Co wolał Michaś robić zamiast nauki i czego się dowiedział?
WRZESIEŃ
O czym musimy pamiętać podczas zabawy?
PAŹDZIERNIK
Wypisz z wiersza wyrazy, które rymują się z wyrazem „zające”. Czy znajdziesz jeszcze inne?
PAŹDZIERNIK
Jak wygląda zima, kiedy pada deszcz, a jak kiedy pada śnieg?
GRUDZIEŃ
Jak zachowuje się bohater wiersza? Czy strach usprawiedliwia kłamstwo?
GRUDZIEŃ
Jakie znasz naturalne i sztuczne cieki wodne, a jakie zbiorniki?
MARZEC
O jakich wadach ludzkich mówi wiersz „Mucha i motyl”?
PAŹDZIERNIK
W jaki sposób Juliusz Słowacki w sonecie „Gdy noc głęboka” wyraża tęsknotę za Ojczyzną?
MARZEC
W jaki sposób wyraża Juliusz Słowacki tęsknotę za Ojczyzną? Gdybyś wyjechał z kraju, za czym najbardziej byś tęsknił?
LISTOPAD
Jak odbywał się kiedyś wypiek chleba? W jaki sposób my możemy upiec chleb?
LUTY
W jaki sposób na przyszłość patrzy autor wiersza „Czar”? Dlaczego wiersz ma taki właśnie tytuł?
LUTY
Jak wyglądała gwiazda i co zrobili chłopcy aby spełniły się ich życzenia?
GRUDZIEŃ
Jak jesienny dzień wygląda w oczach Leopolda Staffa? Wytłumacz tytuł wiersza.
LISTOPAD
Jak zbudowany jest sonet? W jaki sposób Leopold Staff opisuje pierwszy marcowy spacer?
MARZEC
Porównaj odnalezienie Boga przez Magów z odnalezieniem przez Leopolda Staffa.
GRUDZIEŃ
Jaki obraz człowieka dorosłego przedstawia Leopold Staff?
CZERWIEC
W jaki sposób tka się materiał? O jakim dywanie mowa w wierszu?
MARZEC
Barok
MARZEC
Wypisz z wiersza wyrazy z rz i ż. Zrób ilustrację do wiersza.
MAJ
Które z wymienionych wyrażeń mogą być najtrudniejsze dla osób uczących się języka polskiego?
STYCZEŃ
Co nam ofiaruje jesień i co my możemy z tymi darami zrobić?
PAŹDZIERNIK
Z jakich przedmiotów bądź materiałów możesz sam przygotować instrument muzyczny?
GRUDZIEŃ
Czym się charakteryzuje Babcia z wiersza, a czym twoja Babcia?
STYCZEŃ
Jakie odgłosy wydaje zegar? Jakie znasz rodzaje zegarów?
GRUDZIEŃ
Jak wygląda deszcz nazywany „kapuśniaczkiem”?
PAŹDZIERNIK
Czy widać wiatr? Jakie są skutki działania wiatru?
KWIECIEŃ
Jakimi słowami autor wyraził mowę ptaków? Jak nazywają się odgłosy ptaków np. bociana, żurawia czy słowika?
MARZEC
Które z słów wiersza oddają dźwięki? Co to są wyrazy dźwiękonaśladowcze?
GRUDZIEŃ
Jaką wadą cechował się pan Hilary? Co możesz zrobić by bardziej dbać o porządek?
LUTY
Jaką sytuację rodzinną opisuje Julian Tuwim w wierszu? Co powinien zrobić pan Słowik
KWIECIEŃ
O jakiej postaci pisze ks. Jan Twardowski w wierszu „Kocham deszcze”?
PAŹDZIERNIK
Dlaczego Pan Jezus nie martwi się, że są teraz inne czasy?
GRUDZIEŃ
Czego uczyła swoje dziecko matka z pieśni „Płynie Wisła, płynie”?
WRZESIEŃ
Na czym polegała zabawa kałużystów, błocistów i szyszkowistów? Czy podoba się tobie taka zabawa?
MARZEC
O czym marzy bohater wiersza „Szybko!” i jak można spełnić jego marzenia?
MARZEC
Do jakich wydarzeń historycznych nawiązują słowa zwrotek naszego Hymnu narodowego?
LISTOPAD
O co proszą Polacy w noc Bożego Narodzenia?
GRUDZIEŃ
Jak zachował się dzięcioł, gdy usłyszał płacz drzewa?
LISTOPAD
Jakie czynności wykonuje jesień?
LISTOPAD