Artykuły
Dlaczego proponujemy akurat 500 książek (i dlaczego zachęcamy do ich wybierania)?

Czy wiecie, że dzieci, których rodzice dbali o rozwój związany z przekazem słownym, a nie obrazami, zaczynają czytać książki w wieku ok. 6 lat? Wcześniej mogą to być np. małe książeczki.

Istotny wzrost czytelnictwa przypada na okres ok. 8-10 lat. Jest to idealny czas, aby zainteresować dzieci czytaniem książki. Dzieci zachęcane do czytania, w wieku ok. 10 lat czytają naprawdę dużo książek! Jedna na tydzień może się okazać niewystarczająca! Są też okresy, gdy nauki jest tak dużo, że dziecko nie może poświęcić tak wiele czasu na czytanie, np. w klasie maturalnej. Bardzo często młodzież musi poświęcić tak dużo czasu na naukę, że nie są już w stanie czytać dodatkowych książek. Liczącwięc od rozpoczęcia nauki do jej zakończenia w klasie maturalnej, wiek intensywnego czytania to około 10 lat. W każdym roku są 52 tygodnie, łącznie daje nam to więc około 500 tygodni – stąd 500 książek!

czytaj dalej

Dlaczego tak ważne jest myślenie?

Wyobraźnia jest władzą człowieka, ale też zwierząt. Pies polujący na kota potrafi otoczyć dom, za którym schował się kot. Potrafi sobie wyobrazić, że jeśli kot wskoczył z tej strony, to wyskoczy z tamtej. Potrafi zapamiętać, że ten człowiek jest dobry i przyjaźnie merdać ogonem, a tamten jest wrogi i należy go obszczekać. Kruki potrafią liczyć do czterech, gdyż cieszą się doskonałą jak na ptasi móżdżek pamięcią. Ale wszystkie te wspaniałe przymioty zwierząt nie mają nic wspólnego z doskonałością człowieka, który myśli.

Człowiek został obdarzony zdolnością do myślenia, czyli do wykonywania niezwykle skomplikowanej operacji polegającej na łączeniu faktów i wyciąganiu wniosków. Tego już żadne zwierzę nie potrafi! Edukacja, nie powinna bazować jedynie na przekazie pamięciowym. Zaniża to bowiem możliwości rozwoju dziecka.

czytaj dalej

Dlaczego uruchomiliśmy ten projekt?

"Zawsze miałem dylemat: Co czytać? Starałem się wybierać to, co najistotniejsze. Tyle rzeczy się publikuje. Nie wszystkie są wartościowe i pożyteczne. Trzeba umieć wybierać i radzić się, co czytać." („Wstańcie, chodźmy!" Jan Paweł II)

Od dzieciństwa czytamy książki. Różne. Wiele. Jesteśmy ich pasjonatami. Zachwyca nas zdolność ludzkiego umysłu do wyrażenia tego co drzemie w duszy tak przecież różnych ludzi. Książki opisują ludzkie myśli, odkrywają uczucia, są obrazem bardzo różnorodnych doświadczeń, z których czytelnik może czerpać jak ze skarbca wiedzy. Trudno sobie wyobrazić lepszy sposób nauczania niż przez książki. To tam, w prosty sposób, możemy wchodzić w różne sytuacje życiowe, środowiska i krajobrazy, a jednocześnie znaleźć czas na refleksję, na rozważenie tego co przeczytałem, tego co przeżyłem jako widz, słuchacz, a lepiej - czytelnik. 

czytaj dalej

FUNDACJA ORSZAK TRZECH KRÓLI
 
ul. Bysławska 84
04-993 Warszawa
tel. 517 850 658
kontakt(at)lektar.pl